نی

آموزش نی

 مقاله های نی

 

… کرد که به دلایلی تقریبا سلیقه ای و نامشخص از فاصلۀ پنجم آن بجهت نام گذاری نی استعمال می شود. هر- صورت بواسطه معرفی انواع نی سعی می شود از هر دو مدل نامگذاری این ساز ها استعمال شود. در معرفی محدوده ها و وضعیت انگشت گذاری نی در این مجموعه مقالات سعی می شود نی سل (دو) ملاک سنجش عهد- گیرد که دست بستۀ آن در محدودۀ بم، نت موسیقی دو می باشد. منبع : گفتگوی هارمونیک … [ادامه متن…]
… قبلا همچنین ذکر شد، دست راست در زیر ساز و دست چپ بالای ساز توافق- می گیرد، بنابر این شماره گذاری انگشتان از زیر یعنی دست راست به این ترتیب خواهد بود: استاد محمدعلی کیانی نژاد و توافق- گرفتن ساز در سمت راست دهان  انگشت اول دست راست نقشی در نوازندگی ندارد و آزاد می باشد انگشت دوم دست راست بر-سر سوراخ اول انگشت ثالث دست راست میان سوراخ اول و دوم پیمان- می گیرد و حکم تکیه گاه را دارد انگشت چهارم دست راست بر-سر سوراخ دوم پیمان- می گیرد انگشت پنجم دست راست (شست) در پشت نی توافق- گرفته و حکم تکیه گاه دارد انگشت اول … [ادامه متن…]
… دیگر پیمان- بگیرد. بعد از این دوره اغلب ارکسترهای ایرانی شروع به استعمال از ساز نی کردند و این برداشت- نیاز باعث رشد روز افزون نوازندگان نی شد که حتی امروزه به عنوان یک رشته تخصصی در دانشگاه تدریس می گردد. می توان گفت، تمام نوازندگان امروز نی، با شنیدن صدای نی استاد کسایی به این ساز علاقمند شدند. حسن کسایی به گفته خویشتن در تاریخ بیست مهر ۱۳۰۷ در خانواده ای تاجر کار به دنیا آمد. پدر او سید جواد کسایی از تاجران به نام آن زمان اصفهان به دلیل علاقه و انسی که با نوای داشت، با استادان آن زمان رفت و آمد می نمود؛ بزرگانی چون … [ادامه متن…]
… و مضرابی است، یعنی هر چقدر نی بلندتر باشد، صدای بم تری تولید و هر چه کوتاهتر شود صدای زیرتری تولید می کند. تولید صدا از نی به دو گونه متفاوت است. حالت اول به اصطلاح برگه ” لبی” نام دارد که نوازنده در این شیوه نی را به صورت مایل بر-سر لبهای خویشتن توافق- داده و با ایجاد یک باریکه هوایی بوسیله روزنه میان دو لب و برخورد این باریکه به تیغه سر نی، صدا تولید میکند. پهنای تیغه سرنی در این حالت هر چقدر دارای ضخامت کمتری باشد، صدای تولید شده از نی، شفافتر خواهد بود. نوازندگی به طرز دندانی  این طرز نوازندگی … [ادامه متن…]
… دارد. بشنوید اجرایی را از نی نوازی استاد حسن کسایی در نقاشیهای موجود در-میان موزه های اروپا اثر میرزا علی، نقاش اوایل دوره صفویه یعنی اوایل قرن نهم هجری شیوه توافق- گرفتن نی در دست نی نواز را کاملا” متشابه با تکنیک امروز اثر- می دهد. بشنوید اجرایی را از کلارینت نوازی استاد سعید اتوت تفاوت در شکل لوله تشدید انواع نی ها خیلی کم می باشد، در صورتی که مولد و روش تولید صدا در فرهنگهای مختلف دارای انواع گوناگونی است. بشنوید اجرایی را از ترمپت نوازی استاد منوچهر بیگلری پور توجه به این مینیاتور قدمت استعمال از دندان در نوازندگی نی … [ادامه متن…]
… نوا اثر استاد حسین علیزاده     بشنوید، همنوازی دو نی به همراه ارکستر سازهای زهی را در قطعه نی نوا اثر استاد حسین علیزاده خوشبختانه چند سال قبل پارتیتور این اثر هنری برجسته بواسطه نی و ارکستر ساز های زهی منتشر شد و به واسطۀ انتشار آن شاهد اجراهای زندۀ متعدد این اثر با-تلاش گروه ها و تکنوازان مختلف هستیم، پیش آمدی که چه بسا لازم باشد جهت بسیاری دیگر از آثار ارزشمند نغمه جمعی و گروهی ایرانی رخ دهد.   به فیلمی از اجرای زندۀ این اثر در کشور لهستان با تکنوازی نی هنرمند ارجمند محمد رسولی توجه کنید.   به قسمت هایی از پارتیتور قطعۀ نی نوا … [ادامه متن…]
… اسدالله را   بشنوید نی نوازی استاد حسن کسایی را   بشنوید نی نوازی استاد محمد موسوی را   بشنوید نی نوازی استاد محمد علی کیانی نژاد را در ادامۀ این بحث به بررسی اجمالی تعدادی از ساز های محلی ایران و پس از آن به بررسی ساختار نی هفت بند خواهیم پرداخت. منبع : گفتگوی هارمونیک … [ادامه متن…]
… این برنامه، ترکیب گوش نوازی را بوجود می آورد. در شبی ماندگار، همراه با صدای خاطره انگیز نی استاد حسین عمومی، جمعی از شیفتگان نوای ایرانی در این سوی دنیا، با تجدید یاد و خاطره استاد بی همتای نوای ایرانی، حسن کسایی، بار دیگر به بیش از نیم قرن تلاش های فرهنگی و هنری او ادای ارج کردند. هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق ثبت است در جریده عالم دوام ما منبع : گفتگوی هارمونیک … [ادامه متن…]
… سعی در تولید صدا از نی می کند، صدایی دورگه از ساز خارج میشود که نیز شامل صدای اول (بم) و نیز شامل فواصل بالای صدای دوم (همان صدای اوج و غیث سابق) است. توضیح آنکه بر بنیاد طبقه بندی جدید، صدای “بم نرم” از چهار رجیستر صدایی تشکیل شده است: رجیستر اول، از نت موسیقایی “سی سوم” (نغمه سی بر-روی اکتاو ثالث ساز پیانو که مطابق است باسی بالای خط پنجم حامل با کلید فای خط چهارم) شروع و تا “لا چهار” (که میان خط دوم و ثالث کلید سل جای میگیرد) ادامه دارد. رجیستر دوم، و-یا همان صدای اوج سابق، از نت موسیقی “سی چهار” … [ادامه متن…]
… از اسلام، منقسم کنیم به جرات می شود گفت که “نی” از قدیمی ترین آلات هنر موسیقی است که اختراعش ملهم از نای و حنجره انسانیست و بدین به-سبب است که نزدیکترین صوت را به صدای آدمی که بنظر قدما اشرف آلات است، دارد. نای در زبان پهلوی بصورت “ناز” (naz) و در زبان عربی به صورت “النای” آمده و در اشعار شعرای بسیاری به آن اشاره شده است. نی از ساده ترین و طبیعی ترین سازهای هنر موسیقی بادی است که با روییدن در نیستان از زمین همواره به آسانی در دسترس انسان بوده و با مختصر تصرفی و ایجاد سوراخ در آن قابل … [ادامه متن…]
… پیمان- می دهند و سرفلزی ساز با دندان نوازنده در تماس است، این تنها موردی می باشد که به تکنیک نکته- استعمال در مکتب ایران و و-یا مکتب اصفهان تشابه دارد. در نقاشیهای موجود در-میان موزه های اروپا اثر میرزا علی نقاش اوایل دوره صفویه یعنی اوایل قرن نهم هجری رسم پیمان- گرفتن نی در دست نایی را کاملا” متشابه با تکنیک امروز اثر- می دهد. تصویری از نوازندگی نی با دندان به-کوشش نوازنده محلی ترکمن  توجه به این مینیاتور قدمت استعمال از دندان در نوازندگی نی و تولید صدا بواسطه زبان در ایران را احتمالا” از دوره قاجاریه و نایب … [ادامه متن…]
… بهتر و دقیق تر این فواصل، از حالت نیم انگشت افقی استعمال نشود. چون وضعیت فیزیکی انگشت شمارۀ دو بواسطه حالت نیم انگشت به حالت عمودی راحت تر است و از سرعت عمل و دقت بیشتری برخوردار خواهد بود. به علت اجرای نت موسیقایی می بمل در صداهای بم و اوج، سوراخ دوم از مادون به صورت نیم انگشت می باشد. همین وضعیت انگشت گذاری بواسطه اجرای سی بمل در صدای غیث می باشد. بخاطر اجرای نت موسیقی لا بمل و-یا سل دیز در محدودۀ بم و اوج انگشت شست دست چپ رها شده و سه سوراخ دیگر دست راست گرفته می شوند. بجهت اجرای بهتر لا … [ادامه متن…]
… اجرای دستگاه چهارگاه «ر» در بخش است و نوازنده قادر است با انگشت گذاری چهارگاه «ر» صدای چهارگاه دو را در-رشته داشته باشد. نی می – احتمالا این اندازۀ نی طبق گفته و نظر بسیاری از هنرمندان خوش صداترین حالت فیزیکی این ساز برای– ترکیب اصوات و نوازندگی باشد. نی می بمل نی ر – یکی از احسن ترین گزینه ها به علت اجرای شور «لا» می باشد چون نوازنده با انگشت گذاری شور «ر» که جهت نی بسیار خوشدست است، می تواند صدای شور «لا» را در-رده داشته باشد. نی دو (بلند) نی لا (کوتاه) – ترکیب این نی با نی های «می» … [ادامه متن…]
… میتوان به مقدار اندازه های مختلف نی، تیون های مختلفی از این ساز را داشت که البته بهتر است تیون های مختلف نی را بر پایه کوکهای استاندارد (دیاپازون) ساخت. هرچند در این رابطه این مشکل وجود دارد که معمولاً‌ نوازنده های نی به لحاظ اینکه دارای شدت دمیدن های متفاوتی هستند،‌ ممکن است یک نی را چند نوازنده با تیون های مختلفی انجام نمایند! ولی این بدین معنا نیست که نمی توان نی استاندارد تولید کرد؛ چراکه اگر چنین بود سازهای بادی غربی را همچنین باید به این دلیل به تعداد نوازنده های آن،‌ با اندازه های مختلفی ساخت. البته این … [ادامه متن…]
… دقیق تری به ما می‌دهد. وی با اشاره به دوره‌های آموزشی شاهزادگان و امیر زادگان هخامنشی می‌نویسد: «هر روز پیش از دمیدن آفتاب، جوانان با صدای کرنا به تمرین‌های نظامی فرا خوانده می‌شدند. مربیان، پسران را به دسته‌های پنجاه نفری تقسیم می‌کردند و ریاست هر دسته را به یکی از پسران شاه و-یا یکی از امیر زادگان می‌سپردند.» بر این پایه معلوم می‌شود کرنا در گذشته، یک ساز حکومتی بوده و بسبب اعلان‌ها، جشن‌ها و جنگ‌ها به پیشه می‌رفته‌ است. ولیکن سندی از این بهتر، یک شیپوره مفرغی است که در سال یک هزار و سیصد و سی و شش خورشیدی (۱۹۵۷ میلادی) از آرامگاه داریوش ثالث پیدا … [ادامه متن…]
… دندان ها و از قسمت های دیگر خارج نشود. به این ترتیب چنانچه بتوانیم تمامی باریکه هوایی را وارد نی بنماییم، بدون اینکه مقداری از آن هوا از قسمت های دیگر دهان خارج شود، به همان مقدار نیز میتوانیم با رعایت شرایط دیگر، صدای صاف و شفافی تولید کنیم. صدای بم لطیف همینطور با کم کردن شدت دمیدن در حالت صدای دوم ایجاد می شود البته نوع دیگری از صدای بم انعطاف-پذیر در نی وجود دارد که از صدای اول ساخته می شود. این نوع صدا را می توان با کم کردن شدت دمیدن در صدای اول تولید کرد لاکن لطافت بم … [ادامه متن…]
… این ساز را در گوشۀ لب ها عهد- داده و نغمات اجمال و کم وسعت را انجام می کند. صدای این ساز دورگه است و گاهی صدای خویشتن نوازنده همچنین با صدای ساز مخلوط می شود. معمولا با آن قطعات نوای مقامی همینطور نواخته می شود، مقام هایی به مانند دشتستانی، ماهور، بیات ترک و شوشتری. وسعت صدای این ساز شش نت موسیقی (نغمه) است لاکن نوازندگان چیره دست این ساز می توانند صدای هفتم را همچنین بنوازند. این ساز بیشتر در مناطق جنوبی ایران و در قسمت هایی از شمال ایران همانند مازندران، خراسان شمالی و قبایل ترکمن، نواخته می شود. ۳- نی هفت بند، این … [ادامه متن…]
… راهنمایی ها و نکات ارزنده هنری و اخلاقی ایشان هستند. حتی بسیاری از نوازندگان نیز، با ساز خویشتن از محضر این استاد کسب فیض کرده اند تا بتوانند هنر خویشتن را به آن درجه از خلوص و زیبای که در دید بزرگان است برسانند. طبقه بندی که ایشان از مکاتب آوازی کرده اند مبتنی است بر موقعیت جغرافیایی-اقلیمی مناطق بهمراه سابقه و ماندگاری آواز در آن مناطق و پرورش خوانندگان مطرح. بسبب مثال مکتب آوازی تبریز گذشته از خصوصیات محیطی که نوع آواز و هنر موسیقی خاص خویشتن را می طلبد از قبیل تاکید زیاد بر بر-سر تحریرهای طولانی، توجه به عمق تحریر و همچنین … [ادامه متن…]
… منحصر بفرد باشد. به عبارت دیگر دو صدای متفاوت از همچنین (که احتمالا بعلت کسی که آشنا به این دو صدا نباشد در باری امر تصور شود که دو ساز مختلف است) خصوصیت بارز این نوع نوازندگی است و احتمالا این خصیصه باعث شده که امروزه بیشتر از این رسم بجهت نوازندگی نی استعمال شود و راه- لبی چندان نکته- توجه پیمان- نگیرد. تکنیک های ویبراسیون و گلیساندو، در این شیوه تماما به وسیله لب نوازنده انجام میشود، یعنی نوازنده با باز کردن و بستن قسمت آزاد لب خویشتن (یعنی قسمتی از لب که نی بر بر-سر آن عهد- نگرفته) … [ادامه متن…]
… با این تفاوت که این بار رسم- سولو و تکنواز را چند نی همزمان ایفا می کنند. فضای اصلی قطعۀ پگاه در مایۀ اصفهان “فا” طراحی و انجام شده است. همانطور که ذکر شد این قطعه در سه قسمت طراحی شده که قسمت های یک و سه جهت ارکستر و قسمت دوم بخاطر تکنوازی نی طراحی شده اند. استفادۀ همزمان از چند نی در فواصل و حالات مختلف، فضایی زیبا و بدیع به این اثر بخشیده و باز همینطور می توانیم شاهد قابلیت های بسیار نی در همنوازی در دامن ارکستر باشیم.   بشنوید، قسمتی را از بخش اول قطعه پگاه (۱)   بشنوید، قسمتی را از بخش اول … [ادامه متن…]
… ابتدایی به شکل بوق های صوتی بوده و از آن ها بجهت پیوند با مسافت های دور استعمال می شده است. این ساز ها در ساختار های کهن و اولیۀ خویشتن فقط تولید یک صوت ثابت می کرده که بعد ها با تعبیۀ سوراخ های متعدد بر بدنۀ آن سعی شد از آن شاخ ها و لوله های صوتی استخوانی اصوات متفاوت تولید کنند. یکی از قدیمی ترین حجاری های موجود از ساز های اولیۀ بادی، شکل شاخ و-یا بوقی است که بر بر-سر تخته سنگی بر مزار سناکریب (پادشاه آشور)، حدود ۷۰۰ قبل از میلاد حجاری شده است. همانطور که ذکر شد، … [ادامه متن…]
… اینکه چون صدای ثالث در-باقی ی صدای دوم است، فقط کافی است شدت دمیدن خویشتن را به نحوی تنظیم کنیم که سه نت موسیقی آخرغیث با سه نت موسیقی ابتدایی صدای دوم که یک اکتاو با هم-چنین فاصله دارند، همینطور تیون باشند. جهت مثال نت موسیقی “دو” در صدای دوم با نت موسیقی “دو” در صدای ثالث و نت موسیقی “ر” در صدای دوم با نت موسیقی “ر” در صدای ثالث که در انتها مابقی نت موسیقی های غیث را با سه نت موسیقایی مذکور می توان هماهنگ کرد. بم انعطاف-پذیر همچنین اندکی از صدای اوج بالاتر است چراکه بعلت تولید این صدا، میزان هوای بسیار بسیار کمی … [ادامه متن…]
… استوانه ها، پنج، شش، و و-یا هفت جفت سوراخ می باشد. بشنوید اجرایی را از قشمه خراسان شمالی با تکنوازی علی آبچوری رسم سوراخ کردن این ساز و کلاً سازهای بادی چوبی به این طریق است که میله ای به قطر سوراخ‌ها اختیار می‌کنند و پس از داغ کردن آن به وسیله آتش، آن را در محل‌های دلخواه و اختیار شده فرو می برند. بشنوید اجرایی را از دوزله کردستان با تکنوازی علی بهمنی طول دوزله را دقیقاً نمی توان تعیین نمود. چون هر- منطقه اندازه خاصی دارد و تعداد سوراخها هم فرق می‌کند لاکن حدوداً می توان گفت طول این ساز میان … [ادامه متن…]
… همان نت موسیقی “سی” که فقدان این نت موسیقایی در نی های معمولی باعث شده نوازنده در صدای اول، نت موسیقایی سی کرن را تحت هیچ شرایطی نتواند انجام کند؛هر چند بخاطر نتهای سی بمل و سی بکارآنقدر به زحمت می افتد که ترجیح می دهد این نتها را به یکباره در اکتاوبالاتر و-یا پائینتر(بسته به نوع قطعه)بنوازد.اینکار موجب می شود در اجرای ارکستری نوازنده مجبور شود یک قسمت از یک پاساژ و-یا یک گام را در صدای اول و-یا دوم و قسمت دیگر آن را در صدای ثالث (غیث) بزند و بالعکس. در صورتی که بقیه سازها به علت اجرای یک پاساژ از نتهای پشت سرهم … [ادامه متن…]
… اشاره، “بمل و-یا دیز” است، در سرعت بالا تقریبا امکان پذیر نیست، زیرا نی به علت اجرای فواصل نیم پرده سوراخ جداگانه نداشته و باید با گرفتن نیمی از سوراخ، این فواصل را انجام کنیم. حال چنانچه بطور مثال بخواهیم بر-روی نت موسیقی پایه “لا”،‌ تریل به “سی بمل” بدهیم، باز و بسته کردن نصف سوراخ در سرعت بالا، بواسطه حرکت انگشت از زاویه غیر معمول مفاصل انگشت بسیار مشکل است. با این حال عده ای از نوازندگان با لرزاندن انگشت بر-سر سوراخ تا حدی این محدودیت را (نه به معنای دقیق کلمه) رفع می نمایند. ب) در حالتی که نت موسیقی پایه … [ادامه متن…]
… باعث تغییر تیون بطور بسیار محسوسی می گردد. البته این شیوه فقط بخاطر بالا بردن تیون استعمال می شود. عده ای همینطور از قسمت دیگر فضای دهان خویشتن که در حین نوازندگی بطور طبیعی باز است، بعلت تغییر تیون استعمال می کنند. در این راه- نوازنده باید مقدار بیشتری از لب های خویشتن را کشیده و فضای بیشتری دهان خویشتن را نسبت به حالت طبیعی بواسطه تغیییر تیون باز نماید. به نظر می رسد برای– ظاهری و اشل نوازندگی شیوه اول بواسطه بالابردن تیون اصولی تر و بهتر است؛ چراکه نوازنده در این رسم نیازی به کشیدن بیش از حد لب … [ادامه متن…]
… تعریف‌ شده‌ است‌. بشنوید اجرایی را از شمشال کردی با تکنوازی استاد قال مره در فرهنگها و دائرةالمعارفهای‌ روسى‌ واژه بالابان‌ به‌ معنای‌ سازی بادی زبانه‌دار معمول‌ میان‌ اقوام‌ قفقاز شمالى‌ و ایرانیان‌ آمده‌ است‌. تصاویری از استاد قال مره  بالابان‌ به‌ عنوان‌ سازی‌ بادی‌ و بومى‌ در حوزه‌های‌ جغرافیایى‌ – فرهنگى‌ آذربایجان‌ شرقى‌، به‌ ویژه‌ تبریز، و کردستان‌ ایران‌ و برخى‌ جاهای‌ دیگر به‌ شغل مى‌رود و گروهى‌ از نوازندگان‌ این‌ مناطق‌ بالابان‌ نوازند. در زبان‌ کردی‌ این‌ ساز را «باله‌وان‌»، و در شوشتری‌ نى‌ را «بَلَبون‌» (بلبان‌) مى‌گویند. بشنوید اجرایی را از لطیف نای کردستان، با همراهی تنبک بالابان‌ به‌ عنوان‌ سازی‌ بادی‌ و … [ادامه متن…]
… گذشته بیشتر بسبب ایجاد یک حجم صوتی به منظور اعلان و-یا هشدار نکته- استعمال پیمان- می‌گرفته‌اند. کرنا به دلیل خصوصیات منحصر به فردش معمولاً با سازهای مجلسی جفت و جور نیست و در کاربردهای امروزی مانند گذشته، غالباً با دهل و-یا نقاره همراهی می‌شود. در نتیجه گروه نوازی با آن چندان معمول نیست و پیشینه‌ای همچنین ندارد. ولیکن در چند سال پایانی تلاش‌هایی جهت ارائه گروه نوازی با حضور کرنا صورت گرفته‌است که از نخستین نمونه‌ها می‌توان به کرنانوازی خسرو سلطانی در اثر «نوبانگ کهن» با همراهی حسین علیزاده اشاره کرد. سلطانی در این اثر با دو ساز کرنا و سرنا که … [ادامه متن…]
… کهولت از وی ثبت و ضبط گردیده و بطور کامل نمی توان با شنیدن این آثار توانایی اش را در نوازندگی سنجید، زیرا در نوازندگی نی بصورت دندانی، دندان های جلو رسم- بسیار زیادی در کیفیت صدای نی داشته و کهولت سن که عموماً با خرابی و ریزش دندان ها همراه است، نوازندگان نی را در سنین بالا با مشکلات زیادی در نوازندگی روبرو می سازد.  حسین یاوری  در رابطه با حسین یاوری بر طبق گفته کسانی که از نزدیک ایشان را دیده بودند، ظاهراً در اواخر عمر بدون دندان و با قراردادن نی (بدون هرگونه سری) بر-سر لثه، می نواخته است. … [ادامه متن…]
… که هنگامی که نوازندگی می کنم شاد هستم و این چیزی است که من برایش زندگی می کنم.» گرچه او تصمیم گرفته معماری را رها کند لاکن باطناً هنوز یک طراح است. چند دهه پیش او یک مکانیسم کلیدی به نی سوراخ باز سنتی افزود که به ساز امکان اجرای نت موسیقی هایی را می دهد که پیش تر توانایی اجرایشان را نداشت. این گونه تغییرات از جانب نوازندگان سنتی می تواند به دیده تردید نگریسته شود لذا عمومی نیز در آغاز راه از آن با استاد خویشتن سخن نگفت. او با لحنی آرام و با لهجه ای اندک فرانسوی از آن روزگار می … [ادامه متن…]
… با یکدیگر پرداخت و آن را از علل اصلی متفاوت بودن دونوازی های این دو دانست و از آثار بجا مانده از آنان به عنوان گنجینه ارزشمند نغمه ایرانی یاد کرد. یکی از نکات جالب در زندگینامه استاد کسائی که دکتر عمومی همینطور به آن اشاره کرد، داستان آشنایی وی با ساز نی و یاد گیری آن بود. به گفته دکتر عمومی، حسن کسایی پس از دو سال تلاش و اشتغال مستمر موفق شد صدایی از ساز خویشتن تولید کند و پس از آن تنها به مدت سه ماه به فراگیری فن نوازندگی در محضر استاد نوایی نوازنده نی پرداخت که … [ادامه متن…]
… حسن کسایی، محمد موسوی، حسن ناهید، محمدعلی کیانی نژاد، عبدالنقی افشارنیا و … از آن استعمال کرده اند. برخی از نوازندگان و آهنگسازان هم-چنین معتقدند می توان از تمهیداتی بعلت رفع نقایص اجرایی ساز نی استعمال نمود، مثلا استعمال از کلید و-یا سوراخ های اضافه بر-روی ساز. حسین عمومی  برخی از نوازندگان معاصر نی نواز معتقدند تعداد انگشتان بیکار در حین نوازندگی نی هفت بند زیاد است و می توان از برخی از ایشان- استفادۀ بیشتری نمود بعلت مثال انگشت شمارۀ یک در دست راست و و-یا انگشت شست دست راست این قابلیت را دارند که فقط نگار نگه داشتن ساز را ایفا … [ادامه متن…]
… صورت نصفه بر-روی سوراخ دوم از مادون توافق- می گیرد که به آن اصطلاحا نیم انگشت نیز می گویند. اجرای این حرکت در سرعت های بالاتر مشکل است و نیازمند تمرین های بسیار است تا یک نوازنده بتواند با تسلط کامل این نت موسیقایی را انجام کند. دقت کنید که در این حالت انگشت گذاری نوازنده نیمۀ بالایی سوراخ را گرفته و نیمۀ دیگر سوراخ باز می باشد. به تصویر انگشت گذاری و صداهای حاصله در محدوده های متفاوت توجه کنید. انگشت گذاری می بمل  در اگشت گذاری بعدی هر دو انگشت دست راست از بر-سر سوراخ ها برداشته می شود و انگشت اول … [ادامه متن…]
… بهزاد فروهری … همگی با نی بدون کلید انجام شده اند لاکن این موضوع دلیل بر انکار مشکل بزرگ نی در اجرای گامها و مخصوصا”در ارکستر، نیست! اگر پارتیتورهای ارکستر ایرانی را مشاهدت کرده باشید، رسم- ضعیف نی را به راحتی برداشت- می کنید؛ بی شک با وجود اشکال یاد شده در ساز نی هیچ آهنگسازی حاضر به دادن طرح های مهم در اثرش به سازی ناقص نیست. این روزها که شاهد برگزاری جشنواره نی نوازان بودیم و نوازندگان ایران با غرور در این جشنواره می نواختند که حتی اشخاص آماتور هم-چنین تفاوت فاحش نی نوازان ایرانی را با نی نوازان سایر کشورها برداشت- … [ادامه متن…]

 

 سایت های آموزش نی

 

آموزش نی

مقاله ها و آموزش ها

 

محصولات آموزش نی
نی

مقاله جامع





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.